
Küberpettused muutuvad kavalamaks: kolm sammu oma raha kaitsmiseks
14. oktoober 2025Petturid muutuvad iga päevaga kavalamaks ja mängivad meie usaldusega. Viimaste aastate kogemus näitab, et petuskeemide ohvriks võib sattuda igaüks, olenemata vanusest, haridusest ja ametist.
Kuigi Eestis pole tõenäoliselt ühtegi inimest, kes poleks mõnest küberpettuse juhtumist kuulnud, ei rauge kurjategijate hoog. Politsei- ja Piirivalveameti statistika järgi on kelmid tekitanud ainuüksi selle aasta esimese viie kuuga üle 5 miljoni euro suuruse kahju.
Kõige rohkem kasutavad petturid kahte nippi: nad tekitavad ohvris tunde, et otsus tuleb teha kohe ja viivitamata, ning samal ajal püüavad nad panna teda uskuma, et juhtunust ei tohi kellelegi rääkida. Valehäbi tundmise ja saladuse hoidmise surve on üks peamisi märke, et tegemist on kelmusega.
„Kurjategijad oskavad hästi luua olukorra, kus ohvrile tundub, et kurjategija juhiste järgi kiire tegutsemine on ainus lahendus. Samal ajal tekitavad petturid võltsi usaldusväärsuse sellega, et esitlevad end tuntud ettevõtte või asutuse esindajana," ütleb LHV Panga jaepanganduse juht Annika Goroško.
Ära anna petturitele võimalust
- Hoia oma identiteeti, ka digitaalsel kujul. Smart ID ja mobiil-ID koodid on mõeldud kasutamiseks ainult sulle. Ära jaga neid kellegi kolmandaga.
- Ole tähelepanelik: mõtle alati, milliseid andmeid sa jagad, mida PIN-koodi sisestamisega kinnitad ja kuhu sulle saadetud link tegelikult viib. Paljud pettused on võimalikud just inimeste tähelepanematuse tõttu.
- Hoia ka oma pangaandmeid. Ära jaga pangakaartide PIN-koode ega muid andmeid kellelegi. Ka pank ei küsi neid sinult kunagi.
- Määra oma pangakaardile (ka virtuaalkaardile) ja maksetele pigem väiksed limiidid. Kui on vaja teha kallim ost, saad limiiti mobiiliäpis mugavalt suurendada.
- Hoia säästud eraldi pangakontol. Kui su igapäevasel kaardikontol on väiksem summa, ei ole kahju väga suur juhul, kui pettur peaks su kontole ligi pääsema.
- Internetiostude jaoks eelista krediitkaarti, sest see ei ole otse seotud sinu igapäevase arvelduskontoga.
- Lülita sisse kõikide tehingute teavitused. Nii näed kohe, kui su kontodel midagi kahtlast toimub, ja saad kiiresti reageerida.
- Kui jutt käib sinu rahast, küsi endalt alati üle: kas helistaja on päriselt see, kelleks ta end nimetab? Kas on loogiline, et kellelegi paki saamiseks pean oma panka sisse logima? Kas on mõistlik kanda raha inimesele, keda ma pole kunagi kohanud? Kas investeering, mille kohta lubatakse, et ma kahekordistan oma raha, saab üldse tõsi olla? Ja kui see oleks võimalik, miks juba kõik seda võimalust ei kasuta? Harjumus endale loogilisi küsimusi esitada aitab säilitada selge mõtlemise ka emotsionaalsetes olukordades.
Kas sattusid pettuse ohvriks? Anna sellest kohe teada
Inimene, kes on langenud pettuse ohvriks, võib tunda piinlikkust või isegi häbi endaga juhtunust rääkida. „On täiesti inimlik tunda end sellises olukorras halvasti, aga kõige tähtsam on mitte jääda üksi. Petturid mängivad just valehäbi peale ja nõuavad ohvrilt, et ta vaikiks," selgitab Annika Goroško.
Seega on kiire tegutsemine ja usaldusväärsete inimestega oma murest rääkimine ainus võimalus tekkinud kahju piirata ja oma raha tagasi saada.
Anna pettuse ohvriks sattumisest teada võimalikult kiiresti, helistades LHV klienditoe numbrile 6 800 400. Töövälisel ajal on sulle sellel numbril abiks meie partner.
Teavita ka politseid sõltumata sellest, millise summa sa petturile kaotasid. Politsei ootab kelmuste kohta vihjeid (sealhulgas kuvatõmmiseid ja kõnesalvestisi) aadressile kelmused@politsei.ee.
Politseisse pöördumine ja seal juhtunu kohta kahjuavalduse tegemine on vajalik ka selleks, et politsei saaks sulle raha tagastada, kui pettur tabatakse. See ei pruugi juhtuda kohe, kuid isegi aasta või paari pärast võib avaneda võimalus raha tagasi saada. Teiseks võib iga avaldus aidata kurjategijate tabamisele kaasa.
Ka pangad on politseile info andmisel igakülgselt abiks. Meie LHV-s jälgime iga päev pettuste mustreid ja täiendame oma reegleid, et sinu raha oleks veelgi paremini kaitstud. Me harime oma kliente ja aitame neil ära tunda uusi petuskeeme, ning jagame soovitusi, kuidas end ja oma vara kaitsta, eriti internetiostude puhul.
Kõigile LHV pangakaartidele kehtib turvaliste kaardimaksete teenus, mis on veel üks turvalisuse kiht meie klientide veebiostudele. See tähendab, et pärast kaardiandmete sisestamist tuleb ost kinnitada kas internetipangas või mobiiltelefonile saadetud turvakoodiga.
Petturid muutuvad järjest nutikamaks ja ka visuaalid, mida nad on ohvritega internetis suhtlemiseks valmistanud, näevad välja väga tõepärased. Just seetõttu on oluline, et inimesed ise tunneksid ohumärke ja jagaksid neid ka oma lähedastega.
„Kõige paremini kaitseb petturite eest tähelepanelikkus," võtab Annika Goroško teema kokku. Ta tunnustab LHV kliente, sest paljudest petulehtest ja libakampaaniatest on pank saanud teada just tänu oma klientide saadetud infole.
Seega, kui kahtled, kas tegu on õige asjaga või oled sattunud kokku petturiga, kontrolli alati kõik üle ja küsi asjatundjatelt nõu. See võib päästa sind kurjategijale raha kaotamisest.
Kasulikud lingid