Schnitzer Steel Industries - Uudised ja turud - Uudised - LHV finantsportaal

Schnitzer Steel Industries

Joel Kukemelk

23.11.2006 10:30

Kahe investeerimisguru kriteeriumid on peaaegu täidetud
Nimi:Schnitzer Steel Industries (SCHN)
Sektor:Basic Materials / Steel & Iron
Hind:$40,66
1.a vahemik:$29,43 - 44,00
Turuväärtus:$1,25 Mrd
Fw P/E:9,59
P/B:1,70
Div.Y:0.20%

Ettevõte tutvustus

Schnitzer Steel Industries(SCHN) asutati 1906. aastal ühemehe vanametalli ettevõttena. Täna, 100 aastat hiljem, ollakse üks USA suurimaid metallide ümbertöötlejaid, samuti toodetakse terastooteid. Ettevõte on oma tegevuses vertikaalselt integreeritud – lisaks metallile ostetakse kokku vanu autosid, müüakse nende varuosasid ning tühjad autokered lähevad samuti ettevõtte vanametalli kokkuostu. Lõpptootena valmivad eelkõige ehituses kasutatavad terastooted (nt metallsõrestik betooni sees). Tunnustatuimad konkurendid on Commercial Metals(CMC), Metal Management(MM) ja Nucor(NUE).

Schnitzer Steel’i müügitulud tulevad kolmest segmendist:

1) Metallide ümbertöötlemine.

2) Terastoodete tootmine (läbi Cascade Steel Rolling Mills’i nimelise tütarettevõtte toodetakse valmis terastooteid nagu ehitusbetooni sees kasutatud terasvardad ja –sõrestikud).

3) Auto osade müümine (omab vanade autoromulate ketti (Pick-N-Pull), kust müüakse vanadele autodele kasutatud juppe).

Viimase 3 aasta graafik müügitulude kohta (antud graafikul ei ole ettevõttesiseseid kulusid maha arvatud, mis vähendaksid summaarset müügitulu 2006. aastal 157 miljoni võrra, 2005. aastal 150 ja 2004. aastal 121 miljoni võrra) on muljetavaldav.


Tõusu on näha kõigis kolmes tegevuse segmendis. Vaata graafikut:

Viimase 2 aasta jooksul on P/E suhe jäänud 6 ja 12 vahele. Hinna $40,90 juures on see 10,3. Minnes veelgi kaugemale, leiame, et viimasel 5 aastal on P/E kaubelnud enamuse ajast kogunisti 6 ja 28 vahel.

Ettevõtte fundamentaalnäitajatest lähtuvad strateegiad

Schnitzer Steeli näitel tahaksin ma tutvustada kunagise investeerimisguru Benjamin Grahami ja Warren Buffeti õpetaja poolt aktsiatele seatud tingimusi ja kriteeriume. Lisaks sellele rakendan ka ‘Fisheri Strateegia’ põhipunkte ettevõtte peal.

29. septembril avaldati nende strateegiate kohta ka Realmoney’s artikkel – siis kauples ettevõtte aktsia hind $32 ja $33 vahel. Vahepeal on tulnud 2006. fiskaalaasta tulemused ning ka aktsiahind on jõudnud $40.9 peale. Vaatame, kuidas ettevõte nende strateegiate suhtes praegu tunduks.

Grahami strateegia:

1) 2006. aasta müügitulud olid $1,85 miljardit, mistõttu on ettevõte paraja suurusega antud strateegia jaoks.

2) Lühiajaliste kohustuste kattekordaja(current assets/current liabilities), mis näitab ettevõtte likviidsust ja võimet oma kohustusi tasuda, oli siis 2.93, mis ületas Grahami poolt tingimuseks seatud 2,0. 13. novembril avalikustati ettevõtte 2006. fiskaalaasta(lõpp 31. august) tulemused ning nüüd on vastav näitaja 2.91.

3) Pikaajaline võlg 102.8 miljonit on tugevalt alla netovarade väärtuse, mis ulatus augusti lõpu seisuga $289.3 miljonini.

4) Grahami strateegia näeb ette iga-aastast keskmist müügitulude kasvu 30% viimase 10-aasta lõikes. Pärast ettevõttesiseste kulude mahaarvamist, mida Schnitzer praktiseerib, on keskmiseks müügitulude kasvuks 23,2%. Seega pisut jäädakse siin alla ja seda tingimust ei läbita.

5) Samuti ei tohi ettevõtte viimase 5 aasta kasum aktsia kohta kordagi kukkuda. Schnitzeril oli ette näidata selline tõus viimase 3 aasta kohta. 2006. fiskaalaasta kasum jäi aga eelmise aasta omale alla ja seega tingimust ei läbi.

6) P/E suhe arvutatuna viimase 3 aasta keskmise lahustatud kasumi pealt peab jääma allapoole 15. SCHN-il on viimase 3 aasta keskmine kasum aktsia kohta $4.32. Seega praeguse hinna $40.9 juures tuleks suhteks 9.5, täites selle kriteeriumi korralikult.

7) Ühe kõige olulisema kriteeriumina väärtusaktsiate otsimisel on Graham nimetanud P/E ja P/B suhtarvu korrutist, mis peaks jääma alla 22,5 (ideaalis peaks P/E olema allpool 15 ja P/B allpool 1.5). P/B suhtarv(arvestades ka goodwilli) on hetkel 1,71 ning seega korrutise tulemuseks 16.25. See tingimus seega läbitud edukalt.

Fisheri strateegia:

1) Hinna ja müügitulu suhe(market cap/revenue) on ettevõttel 0.68, mis jääb strateegia vahemikku 0.4 kuni 0.8.

2) debt/equity on SCHN-il 14%, mis jääb soovitud vahemikku.

3) EPS kasvumäära 3-, 4- ja 5-aasta keskmised peavad olema kõrgemal kui 15%. Schnitzer täidab selle tingimuse kergelt.

4) Netokasumimarginaal viimasel 3 aastal peab olema üle 5%. SCHN-il on see 13,7%.

Järeldus

Eelnevat kokku võttes, jäi nende kahe strateegia punktidest täitmata vaid Grahami strateegia all loetletud 4. ja 5. punkt. Tegu on kindlasti huvitava ettevõttega, kuid kunagine investeerimisguru Benjamin ise väitis, et kui kas või üks neist tingimustest pole täidetud, jätab see teatud murepilve ettevõtte aktsia ostmise kohale – seda enam, et aktsia hind on läbi teinud enam kui 30% tõusu vähem kui kahe kuuga. Aktsiahinna languse korral tasuks ettevõttele uuesti pilk peale heita.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon