Avalöök: G o o g l e ! - Uudised ja turud - Uudised - LHV finantsportaal

Avalöök: G o o g l e !

Kristjan Lepik

30.04.2004 14:35

Google tuleb lõpuks börsile, võrdleme ettevõtet konkurentidega ja vastus ka kõige olulisemale küsimusele "Kas Googlet on mõtet osta?"

Päevakaja

Neljapäeval saabus lõpuks kauaoodatu - Google teatas täpsematest plaanides IPO suhtes. Jah, Google on lõpuks börsile tulemas. Sellest IPO-st on räägitud juba päris pikka aega ja investorid on pikka aega oodanud võimalust raha Google aktsiasse paigutada. Vaatame veidi täpsemalt mida sellest IPOst oodata.

Google pole kellegile võõras sõna - ilmselt kõik lugejad on seda otsingumootorit kasutanud. Google on suurepärane näide sellest, kuidas ülihead toodet saab müüa ka ilma marktetingita. Mitmed teised otsingumootorid kauplevad ka börsil, näiteks Ask Jeeves (ASKJ), Findwhat (FWHT) ja ka haipaktsia Mamma.com (MAMA). Kuigi Yahoo! (YHOO) on väga laialt tegutsev internetifirma, on kiiresti kasvav Google muutumas üha võimsamaks konkurendiks Yahoo-le.

Siiani on peetud Yahoo-d üheks parimaks internetifirmaks, kuna on suudetud ka rasketel aegadel kasumit toota. Eile avaldati esimest korda Google majandustulemused (siiani olid õhus vaid spekulatsioonid) ja need näitavad, et Google marginaalid on veel paremad kui Yahoo omad.

Allpool toodud tabelis on näha, et Google on kiiresti Yahoo-le kandadele jõunud ja tõusnud pea sama suureks ettevõtteks. Ka selle aasta esimeses kvartalis oli kasv ülikiire, kui samas tempos jätkatakse, siis aastaks 2005 võidakse Yahoo-st mööda minna. Google suur pluss on efektiivsus - allpool on näha, et nii marketingi- kui ka tootearenduskulud on Google'l protsentuaalselt väiksemad.

 

 Yahoo!

 Google

 Kasum 2003 $237.9 $106 mln.
 Käive 2003  $1.47 mlrd. $0.962 mlrd.
   
 I kv 2004 kasum $86 mln. $63.9
 I kv 2004 käive $550 mln. $389 mln
   
2003.a. tegevuskasum (protsendina käibest) 20.1% 35.6%
2003.a. marketingikulud (protsendina käibest) 36.0% 12.5%
2003.a. tootearenduskulud (protsendina käibest) 14.1% 9.5%
Turukapitalisatsioon $36 mlrd. $25 mlrd.*
* Google turuväärtus on hinnanguline.

Google kasutab IPO-ks üsna uuelaadset skeemi, nimelt korraldatakse IPO oksjoni vormis (nn. hollandi oksjon). See tähendab seda, et kõik osalejad näitavad soovitud koguse ja hinna ning IPO korraldajad korjavad need kokku orderiraamatusse ja pakkumiste lõppemisel teevad teatavaks need osalejad kes ka aktsiaid said. Teiste pakkumisi näha pole, seega tuleb aktsiate saamiseks pakkuda võimalikult kõrget hinda. See toob ilmselt selle, et Google jaoks tuleb võimalikult palju raha juba pakkumise käigus ja aktsia börsile saabudes ei pruugi mingit tõusu enam tulla. Lisaks on pakkumise korraldajatel Morgan Stanley'l ja Credit Suisse First Boston'il õigus määrata osaleja sobivus. See tingib ilmselt selle, et kindlasti eelistavad nad oma kliente ja teiste firmade klientidel on osalemine võimalik vaid kõrgema hinnaga.

Mis toobki meid lõpuks kõige olulisema küsimuseni - kas on mõtet Google't osta? Kuna pole selge ei pakkumise hind, ega ka aktsiate arv, siis on raske ennustada, milliseks kujuneb Google turukapitalisatsioon, analüütikud ennustavad väärtust $25 mlrd. kanti.

Internetisektor on viimastel aastatel olnud väga kuum ja see on tinginud ka selle, et fundamentaalselt on ettevõtteid päris raske hinnata, mullistumise tõttu on aktsiahindadel side reaalsusega üsna nõrk. Seega määrab ka Google hinna pigem psühholoogia kui fundamentaalsed numbrid. Seetõttu usun, et ilmselt võib Google ka turuväärtuselt tublisti üle ennustatud $25 mlrd. piiri minna ja seda juba IPO käigus.

Oksjoni vormis korraldatud IPO tähendab ka seda, et aktsia ilmselt ei hakka esimestel päevadel rallima (nagu tihtipeale IPO-dega juhtub), seetõttu kahjuks Google IPO puhul ma erilisi teenimisvõimalusi ei näegi. Hinna-kvaliteedi suhe pole lihtsalt kuigi hea, kvaliteet on kahtlemata kõrge, kuid ilmselt kujuneb hinde veel kõrgemaks. Pikaajaliseks investeeringuks on aktsia liiga kallis ja lühiajaliseks kauplemiseks on ka raske eelist leida.

Minu arvates on selle IPO puhul võitjaks Google kui firma ja ka Google praegused aktsionärid, suurt optimismi internetisektoris ära kasutades on nad IPO-ga väga õigel ajal välja tulnud.

Pilk turule

Neljapäevane langus muutus juba üsna paaniliseks, aprilli viimane nädal on turu jaoks üsna vilets olnud. Koos sellega on ka tehniline pilt turul viletsamaks muutunud, indeksid pole suutnud tõusutrendi jätkata. Turg on terve aprilli jooksul väga heitlik olnud ja seega ei saagi hästi turu trendiga kaasa liikuda, pigem tuleks kasutada ära turu lühiajalisi ülemüüdud ja üleosetud seise.

Vaatame täna veidi lühemat graafikut (viimased 5 päeva), sealt paistab, et isegi väiksemaid tõuse pole sellel nädalal suudetud organiseerida. Ostuhuvi eilsel viimasel tunnil annab lootust, et just reedel võiks see põrge tulla.

Tänased majandustulemused:
enne börsi: Alcatel (ALA), Procter & Gambel (PG)

Kiire Idee

Turunägemus

Lühike turunägemus - Nasdaq alla 2000 punkti ja kuigi väga lühiajaliselt võiks turg siit põrgata, on trend muutunud negatiivseks.

Keskmine turunägemus - Hinne +1 peale, turg muutunud veidi nõrgemaks.

Lühike turunägemus- 2
Keskmine turunägemus+1

Infonurk

Avalöökide arhiiv
Kristjani päev
Kristjani investeerimispõhimõtted




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon