Soome klassikalise tööstuse esindaja - Uudised ja turud - Uudised - LHV finantsportaal

Soome klassikalise tööstuse esindaja

Rene Ilves

07.02.2003 08:45

Kone (KONBS) asutati 1910.a. 27.oktoobril ja hakkas valmistama Graham Brothersi litsentsiga lifte. B seeria aktsia on noteeritud Helsingi börsil alates 1967.aastast. Alates 1968.a. on pidevalt ostetud alal tegutsevaid firmasid. Tegemist on tõelise Soome klassikalise tööstuse esindajaga.

Konet on läbi aegade valitsenud Herlinide suguvõsa: 1924.a. ostis Harald Herlin Stombergilt kõik Kone aktsiad ja oli juhtkonna esimees 1924-1941, Heikki Herlin - president 1932-1964 ja juhatuse esimees 1941-1987, hetkel on juhatuse esimees Pekka Herlin ja CEO Antti Herlin.
 
Soome riigi osakaal Kones on 4,73% aktsiatest ja 1,9% häältest. Toshiba omab 4,76% Kone aktsiatest ja 1,91% häältest.


Kone Elevators & Escalators:

Kone on maailmas suuruselt neljas elevaatori-ja eskalaatorivalmistaja, 9% turuosaga €30Mrd suurusest liftiturust. Suurema turuosaga on Otis, Schindler ja ThyssenKrupp. Ettevõte hooldab ca 500 000 lifti ja eskalaatorit ning 180 000 automaatust. Aastas tarnitakse umbes 20 000 elevaatorit ja eskalaatorit. Kone ongi rohkem teenindusfirma, kui tööstusettevõte, 57% Kone elevaatori ja eskalaatoriüksuse käibest tuleb hooldusest ja moderniseerimisest, üksuse 23 300 töötajast 13 000 on hooldetöölised, kes tegutsevad 800 esinduses 40 riigis. Hooldus on püsiv äri, st. seda peavad kliendid sisse ostma ka siis, kui on halvemad ajad ja Kone käibest ca €1,7Mrd on hooldus.

Elevaatorite ja eskalaatorite nõudlus käib käsikäes, küll väikese viivitusega, üldise majandusliku ja ehitusturu arengutega.


Partnerid

Konel on liite mitmete firmadega oma toodete müümiseks, kuid tähtsaim on leping Toshibaga liftide müümiseks Jaapanis, mis sõlmiti 1998.a. Toshiba turustab ja hooldab Kone lifte Spacel nime all. Koos Toshibaga tehakse ka uurimus ja arendustööd, näiteks koostööna on valmistatud maailma enimarenenud kiirliftid. Toshiba omab umbes 3% maailma liftiturust ja on Jaapani kolme suurema liftifirma hulgas. Kone omab 19,9% Toshiba Elevator & Building Systems Corporationist.

Kui Toshiba hakkas müüma Kone litsentsiga tooteid, siis kasvatas Toshiba väga kiiresti turuosa Jaapanis. Näiteks kiirliftide turul kasvas Toshiba käive aastaga 25%.

Teine tähtis liit on sõlmitud MacGregoriga, koostöös valmistatakse lifte, mida kasutatakse kruiislaevadel. Kone ja MacGregor omavad juhtivat positsiooni laevadel kasutatavate liftide turul.


Arendus

Toodete arendamisele pööratakse suurt tähelepanu, sest konkurents on kõva ja järjest rohkem nõutakse keskkonnasõbralikke lahendusi. Probleemideks on kasutatud õli, patareid, energiakasutus, kemikaalid ja valgustid. Kone tooted vastavad kõik ISO 14001 standarditele. Näiteks Kone EcoDisc (pildil) vints ei kasuta üldse õli. Kone Eco3000 eskalaatorisüsteem kasutab õli väga vähe võrreldes teiste vastavate toodetega. Kone EcoStart mootorikontrollsüsteem vähendab elektrikasutust 30%, pikendab mootori eluiga ja tekitab sujuva stardi. Konel on uurimis -ja arenduskeskusi Soomes, Itaalias, Saksamaal ja USAs. Konel on oma toodete kaitseks võetud ka mitutuhat patenti.

Kone MiniSpace oli võrreldes teiste liftidega poole väiksem, saastaineid oli vähem ja elektrit kasutas 30% vähem, Kone müüs MiniSpace süsteeme kuue aastaga 50 000tk. Süsteemist sai alal uus standard, asendades vanad traditsioonilised elevaatoritüübid.


Parteki ja Kone liit 2002. aastal

Esialgu peeti Parteki ühendamist Konega väga ebatõenäolisena ja kummalisena, sest tegevusalad olid väga erinevad. (Partek tegeles metsamasinate, traktorite ning sadamakraanade tootmisega). Partek ja KCI pidasid läbirääkimisi ühinemiseks ja jäänud oli ainult paberite allakirjutamine, kui Kone ostis Soome riigilt Parteki 30,2% aktsiatest ja pakkus ülejäänud aktsionäridele 25% preemiaga 15,3€ aktsia eest. 

Partek ehk Kone Materials Handling (KMH) koosnb järgnevatest üksustest:

Kalmar Industries valmistab sadamtele konteineritõstukeid ja omab ca 25% turuosa maailmas, peamiseks konkurendiks on KCI Konekranes (KCI1V). Tehased asuvad Soomes, Rootsis, USAs, Hollandis ja Eestis. Üksuse edu sõltub maailma kaubanduse arengutest, eriti mereteitsi kulgevast kaubandusest. Kliendid on sadamad, terminaalid, transpordiettevõtted, tööstus.

Cargotec valmistab koormate tõstmiseks vajalikud tõstukid, sortiment vaheldub tavalistest autokraanadest spetsiaaltõstukiteni. Firmal on esindused pea-aegu sajas riigis. Klientideks on transpordifirmad, kaitsejõud, ehitusfirmad, maavarade töötlejad ja avalik sektor.



Forest valmistab tõstukeid puitmaterjali tõstmiseks ja veoks. Tuntud tootemargid on Valmet (koostöö Metsoga (MEO1V)), Timbco, Jonsered, Cranab. Seadmed valmistatakse Soomes, Rootsis ja USAs. Peamisteks klientideks metsatöötlusfirmad ja metsamaterjali transportijad.


Traktorid valmistab traktoreid alates 60 hobujõust. Peamised turud on Euroopa ja Ladina Ameerika (Brasiilia). Tuntuim tootemark on Valtra. Tehased asuvad Soomes ja Brasiilias. Traktorite valmistamisel on viimased 10 aastat olnud kasutusel süsteem, kus iga traktor valmistatakse vastavalt kliendi soovile, põhi on ainult sama. Ladina Ameerikas Valtra turuosa on 20% ja Põhjamaades 30%.

Mascus on netis asuv masinate turg, kus müüakse üle 100 valmistaja masinaid. Müügis on üle 3000 erineva toote, kogumaksumusega ca €70M. Mascus pakub tehingute rahastamisteenust, transporti ja hooldust. Partek omab 80% Mascus aktsiatest.

Sisu Auto arendab ja valmistab suuri (üle 16t) Sisu koormaautosid. Sisu turustab ka Renault autosid Soomes ja Eestis. 


Suured muutused: KCI Konekrane (KCI1V) ülevõtt Kone poolt?

KCIs on tulemas suured muutused ja firma suuromanik ja CEO Stig Gustavson ei lükka seda väidet isegi ümber, tema arvates peaks ostjal ainult paks rahakott olema.

Konel hetkel paksu rahakotti ei ole, on ainult €1,25Mrd võlga, kuid Konesugusele rahageneraatorile ei peaks see suuremat probleemi valmistama, pealegi müüakse Parteki üksusi ja alles peaks jäetama ainult Parteki kaubakäsitlemisüksus, mida võiks laiendada KCI Konekranesiga.

KCI Konekranes on endine Kone tütarfirma, mis müüdi 90ndatel rootslastele.

KCI toodab ja hooldab sadamakraanasid ja tööstuselevaatoreid. Firmal on 10% turuosa maailmas, kuid sadamakraanade turul on peamiselt väikesed ja keskmise suurusega firmad. Euroopas on konkurentideks Demag, R.Stahl ja ABUS, Põhja Ameerikas Morris Material Handling ja Columbus McKinnon.

 

Kone aktsia suurkauplejate jälgimisnimekirjas

2002.a. majandusaruandes ütles Kone tegevjuht sellise lause: "Oleme kindlad, et lifti-ja eskalaatoriüksus saavutab 10% kasumimarginaali. KMH peaks  säilitama vähemalt 2002.a. tellimuste ja käibe taseme ning kasumimarginaal  peaks ületama 5%." KEE üksuse marginal oli eelmine aasta 9,7% ja KMH 4,7%. Käesoleval aastal peaks Kone käive ületama €5,5Mrd



Kone B aktsia on soome superinvestori Seppo Saario (pildil) soovitusnimekirjas figureerinud juba pikemat aega ning  4.12.2002 esitatud nimekirjas on Kone esikohal.

Mäletatavasti on tegemist mehega, kellelt on ilmunud ka eesti keeles raamat "100 Igihaljast Börsivihjet".

Terve nimekiri siin

Punkte jagatakse nimekirjas olevatele aktsiatele näiteks EPS kasvu-, aktsiahinna trendi-,turupositsiooni-, P/E suhtarvu-, võlgnevuse- ja muude näitajate põhjal.

Täpsemalt siin

 

Rene Ilves


Varasemad firmatutvustused:
Orion-yhtymä Oy

 




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon