Uus investeerimistoode LHV-lt - Uudised ja turud - Uudised - LHV finantsportaal

Uus investeerimistoode LHV-lt

Sure Bet

10.09.2002 07:42

Tänasest alustab LHV täiesti uue teenusega, mis on mõeldud kõigile, kes tunnevad huvi investeerimise vastu. Iga nädala tagant tuleb sB välja uue investeerimisideega või värskete mõtete/uudistega juba väljavalitud firmade kohta. Ka on võimalik soovituste tootlust jälgida, kuna neist koostatakse vastav portfell.

Kust üldse selline idee?

Tõsi, LHV on ju turul juba Kasvukonto tootega, mis lubab indekseerimise teel teenida pikaajaliselt aktsiaturgude kasvult. Tegemist on üpris kindla meetodiga, mis on ajalooliselt näidanud ca 12% tootlust p.a. Siiski usume, et põhjalikul uurimistööl ning kogemusel põhinev stock-picking võimaldab veidi riskialtimatel investoritel teenida märksa paremat tootlust kui lubab seda lihtne indekseerimine.

Kui Kasvukonto motoks on "Osta ja Hoia", siis selle, aktiivsele investorile mõeldud teenuse omaks võiks olla "Osta ja hoia silm peal". Meie LHVs teeme ära meie arvates heade aktsiate leidmise raske töö ning teie ülesandeks jääb otsustada, kas need aktsiad sobivad ka teie portfelli.

Aga enne kui jõuame selle nädala aktsia juurde, käib yours truly põgusalt üle USA turul ning majanduses toimuvast. Kuna aktsia, millest räägime kuulub jaemüüjate hulka, siis tuleks veidi lähemalt uurida tarbijate praegust olukorda ning lähitulevikku USA majanduses.

Olukord USA majanduses on veidi erandlik selles mõttes, et hetkel ollakse veidi erinevas toibumisfaasis. Seda põhjusel, et eratarbimine ei olnud viimaste aastate jooksul tegelikult üldse languses - langus toimus (toimub) vaid ärisektoris ning täpsemalt tehnoloogiaettevõtete seas.

Olukorda võiks võrrelda USAs aastatel 1991-1992 toimunud taastumisperioodiga, mil USA sisemajanduse kogutoodang tõusis taastumise esimesel aastal vaid 2.3%. Punaka värvusega tulbad märgivad mõlema graafiku peal langusperioode majanduses.

     


Reeglina toob langus majanduses kaasas ka töötuse kasvu ning see juhtus nii eelmise kui praeguse languse puhul. Eriti juhiksin teie tähelepanu faktile, et pärast 91-92. aasta toibumist tõusis töötuse määr USAs veel terved 15 kuud, lõpetades 7.8% tasemel 92. aasta juunis.

Kui me nüüd vaatame praegust olukorda, siis ka nüüd on töötus rohkemal-vähemal määral näidanud kasvamise märke 10 viimase kuu jooksul. Niisiis ei maksaks ennast meedias toonitatavast töötuse määrast eriti häirida lasta, sest tegemist on asjade üpris loomuliku käiguga.

Koondamiste suuremad lained on juba ilmselt möödas, olles olnud oma tipus 2001. aasta lõpus, kui mitmed õhkulennanud tehnoloogiaprojektid inimesi töötuks jätsid.

Ka paljujälgitud tarbijausaldus (consumer confidence) kukkus 91-92. a. perioodil oma siiani dekaadi madalaimale 47.3 punkti tasemele (1992. veebr.).

 

Ja mida tegi siis ja mida teeb praegu eratarbimine?

Vastus on lihtne - jätkas tõusu olenemata tõusvatest koondamisest, töötusest ning langevast tarbijausaldusest. Vaatame graafikuid:

Eratarbimine tõusis perioodil Q1,91- Q1,92. kokku 2.4%, mis ei olegi eriti halb tulemus. Perioodil Q2,01- Q2,02 tõusis eratarbimine kokku 3.6%, mis on veelgi parem tulemus kui eelmisest langusest välja tulles.

Olukord tööturul jätkab ilmselt toibumist ning kui jätta välja viimane spike koondamiste graafikul, siis on tegemist juba madalaimate tasemetaga alates 2000. novembrist. Praegusel hetkel jääb loodud töökohtade arv alla kaotatute omale, hoides nii töötuse määra tõusul, kuid ka see protsess pöördub tõenäoliselt järgmise poole aasta jooksul.

Huvi pärast võiks veel välja uute autode müüginumbrid, mis on näidanud tervet kasvu viimasel ajal, toetades usku, et tarbimine on tugev. Loomulikult ei saa siinkohal mainimata jätta 0% finantseerimisvõimalust, mida suured tegijad eesotsas Ford Motor Co'ga (B) praktiseerinud on.

Kas tarbimine kasvab ka sel aastal sama kiiresti, kui eelmisel?

Tõenäoliselt mitte, sest 2001. aastal toetasid seda suured maksutagastused ning  maksude kärpimine. Mis veel eristab käesolevat toibumisperioodi on loomulikult ka palju kõneainet pakkunud massilised hüpoteeklaenude refinantseerimised. Tingituna raha odavusest (madalad intressimäärad), panevad need osa rahast tarbijate taskusse tagasi. Lisaks sellele on kinnisvara hinnad hakanud tõusma, mis on kustutanud osa aktsiaturul saadud kaotusest. Majandusteadlased on märkinud, et laenukoormus on kasvanud kõige enam just kõige kõrgemas sissetulekute segmendis, kes suudavad ka kõige tõenäolisemalt sellega toime tulla.


Tulles tagasi 1991. aasta sügisesse, siis ka tol ajal kardeti nn. double-dip majanduslangust ning üks esimesi kannatajaid oligi jaemüügisektor. Näiteks kukkus sektor perioodil 1991. aasta august kuni november ligemale 10%, kui kogu turg (S&P500) kukkus vaid 5%.

November jäigi märkima sektori põhja ning järgmise aasta jooksul tõusis see veidi üle 30% jättes S&P 500 kaugele taha oma ligemale 15% tõusuga.

Sarnasus praeguse olukorraga?

Jaemüüjad on oma Märtsi tipust kukkunud 27%, võrreldes ülejäänud turu 21%-ga. Müük on olnud raskem, kui 1991. aasta puhul, mis lubab eeldada, et surve veel allapoole on üpris nõrk. 

Lõpetuseks veel nii palju, et perioodil November 1990 kuni juuli 1992 kärpis FED intressimäärasid 7% juurest kuni 3% tasemeni kokku seitsmel korral. Kui te vaatate tagasi kõige esimest graafikut (GDP 1989-1992), siis näete, et need kärpimised toimusid ka toibumise ajal. See lubab meil oletada, et FED kavatseb ka praeguste majandusnumbrite valguses kärpimist jätkata. Ning üks aktsiaturu reegleid on see, et kui FED kärbib, siis jaemüüjad pakuvad ülejäänud turust paremat tootlust.

Loodetavasti suutsin anda kiire ülevaate USA majanduses toimuvast ning eriti eratarbijatega seotud teematikast. Järgmisena vaatame juba täpsemalt ühte jaemüüjat, millest võiks saada lisa nii mõnegi investori portfelli.

stay tuned!

sB




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon